Vidensbase
Sekundært
Referencer
FAQ
ForbrugerBloggen : Søren Nielsen

Bytteret?
Wed, 04 Feb 2009 01:59:00 GMT

En kunde henvendte sig for nylig hos os, da hun havde modtaget et smykke i gave, men da hun ville bytte det, ville butikken kun udlevere et tilgodebevis.

Det er en ret udbredt fejlopfattelse blandt forbrugere, at der eksisterer en decideret bytteret i dansk ret. Sådan er det dog ikke - en handel er en handel, og den har man ikke sådan bare lige lov til at fortryde...

Med mindre en butik skilter med eller lover, at der kan byttes, så er det således ikke noget, du har krav på, og selv hvis de har bytteservice, så kan dette godt alene være til andre varer eller tilgodebevis. Med mindre de direkte lover, at du kan få pengene igen, så har du ikke krav på det!

I modsætning til dette skal ses fortrydelsesret, som rent faktisk er et udtryk, der findes i dansk ret (helt præcis Forbrugeraftalelovens 18), men den har kun effekt ved fjernsalg og salg udenfor fast forretningssted. I disse tilfælde kan man indenfor 14 dage fortryde købet. Bemærk dog, at det ikke gælder hvis sælger er en privatperson.


Hvem reparerer?
Mon, 18 Aug 2008 10:09:00 GMT

En kunde ringede til os, da hun havde haft problemer med en blender hun havde købt. Hun havde henvendt sig i butikken, men her mente hun ikke helt hun havde fået den behandling hun havde krav på:

Først havde de spurgt om den var over 1 måned gammel. Et sært spørgsmål, der ikke burde have relevans, da der jo i Danmark er 2 års reklamationsret. Og grundet harmonisering i EU er retten faktisk den samme i Tyskland, hvor denne kæde stammer fra.

Hernæst fik hun så at vide, at hun selv skulle henvende sig til producenten som fremgik af brugsanvisningen. Dette er der dog 2 problemer med: Brugsanvisningen var for længst smidt ud (for hvor svær er en blender lige at bruge?) og for det andet er det et krav butikken ikke kan stille... Hvis en butik vælger at sælge en vare, så må de også være villige til at tage sig af reklamationerne, og skal den sendes til producenten, er det noget, de må stå for!

Dette er endvidere et problem som netop denne kæde har haft før - dengang med computere, og det lovede lederen af rette op på. Dette var desværre åbenbart kun vedrørende computerne kunne denne sag tyde på!


Penge retur
Mon, 16 Jun 2008 09:24:00 GMT

Som de fleste efterhånden ved, har man jo ved fjernsalg 14 dages returret. En returret som butikkerne SKAL oplyse om, og som de fleste også virker til at overholde.

Denne sag drejer sig om en forbruger, der benyttede sig af netop denne ret. Han købte noget og returnerede det igen inden fristen og butikken accepterede også dette. Og hvor er problemet så? Jo, problemet kom, da pengene så skulle retur, for selv om butikken var med på, at de skyldte dem, så kom de bare ikke. Hver gang forbrugeren ringede til dem undskyldte de med alle mulige forklaringer og sagde de kom indenfor en uge blot for at historien kunne gentage sig endnu engang.

Hvornår har man egentlig overhovedet krav på, at pengene skal være kommet? Jo, det har man senest 30 dage efter varen er nået frem til butikken igen, og i denne sag drejede det sig efterhånden om over 3 måneder. Men hvad gør man så? Denne forbruger greb fat i os på Forbrugerrådgivningen, og vi tog så en snak med firmaet. Da vi havde oplyst dem om, at kunden faktisk har krav på renter fra 30-dages fristens udløb på pt. 11,25% om året begyndte der pludselig at komme lidt skred i det, og pengene blev efter megen møje og besvær tilbageført.

Det var ikke aktuelt i denne konkrete sag, men hvis man betaler med betalingskort, er man endnu bedre stillet, såfremt du ikke HAR modtaget varen. Så kan du nemlig kræve, at banken tilbagefører pengene, hvis butikken ikke gør. Husk dog at med det samme, du har fået pakken udleveret, så mister du denne ret! Sidste chance for at kunne bruge den er således ved at nægte modtagelse.

Slutteligt kan det nævnes, at denne konkrete sag omhandlede udstyr til telefoni over nettet, hvilket for vores vedkommende gjorde sagen endnu bedre. Beløbet var nemlig kun omkring 500 kr., hvilket er for lidt til at få en sag for i Forbrugerklagenævnet, men netop fordi det omhandlede telefoni hører sagen under Teleankenævnet, hvor der slet ikke findes en nedre grænse!


Syn og skøn?
Mon, 02 Jun 2008 09:54:00 GMT

En klient henvendte sig til os, da han var utilfreds med udførelsen af en tilbygning til hans hus. Væggene virkede skæve, og der var mange andre klagepunkter. Derfor ville han gerne have en uvildig mening og ville høre, hvor man kunne få fat i en syns og skønsmand.

 

Svaret som sådan er ikke så svært, da man eks. kan få anvist en syns og skønsmand ved at kontakte Byggeriets Ankenævn, men vores svar slutter dog ikke der

 

Syns og skønsmænd er nemlig ikke ligefrem billige. 1000 kr. for anvisning af en og derefter 800-1000 kr. i timen + evt. mere for at få udfærdiget en rapport. Og hvor meget er denne rapport så værd? Ja, hvis håndværkeren er enig og tilbyder erstatning eller udbedring er den jo god nok, men problemet kommer, hvis han holder på sine synspunkter. Så er næste ting man gør jo nok at gå til eks. Byggeriets Ankenævn og her er den ubrugelig på trods af, at det var dem, der anviste syns og skønsmanden. Derfor kan man så under en sådan sag komme til at skulle betale for endnu en syns og skønsmand.

 

Det gode ved at skulle betale for en syns og skønsmand inde i en sag ved Byggeriets Ankenævn er dog, at der her er en grænse for, hvor meget man kan komme til at betale 3.300 kr. i skrivende stund, og disse vil ydermere blive refunderet, hvis man får ret i sin sag.

 

Derfor er vores råd klart: Få endnu en håndværker til at se på byggeriet. Synes han ikke det er forsvarligt, så klag til din håndværker. Kan han ikke se sine fejl efter en anden håndværker har påpeget dem er der ingen grund til at tro, at han ville efter en syns og skønsmand, og så kan du lige så godt gå direkte til Byggeriets Ankenævn, hvor du er sikret et loft for udgifterne og får dem igen hvis du har ret!

 


1

soran.dk v. 5.55
1999-2017
368.995 besøgende
siden 19/3-99.
Sidst opdateret: 26/1-2016.

Creative Commons License